تفاوت ریجن های PS5 در چیست؟خداحافظی با افسانه ریجن ها

بحث ریجن ها از نسل ششم آغاز شد و باعث سردرگمی فروشندگان و خریداران شد.خوش‌بختانه از نسل هفتم و با آمدن کنسول PS3، مفهوم ریجن تا حد زیادی کمرنگ شد اما هنوز بعد از گذشت چندین سال فروشندگان کنسول‌ها معمولا روی ریجن کنسول مانور می‌دهند تا شما را متقاعد کنند که مبلغ بیشتری برای نوع خاصی از ریجن بپردازید. این در حالی است که حتی در نسل قبلی و روی کنسول PS4 نیز محدودیتی برای ریجن وجود نداشت.دقت داشته باشید ریجن و کد متفاوت در کنسول PS5 هیچ تفاوتی باهم ندارند و صرفا برای شناسایی محل تولید کنسول استفاده می‌شوند.
در کنسول PS5 مانند بسیاری از کنسول‌های دیگر ریجن ها به چند دسته‌ی آمریکا، اروپا، ژاپن و… دسته‌بندی می‌شوند که معمولا با اعداد 1 و 2 و گاهی 3 نیز شناخته می‌شوند. تولید کنسول PS5 و اصولا هر کنسول دیگری بیشتر در چین انجام می‌شود و این ریجن‌ها صرفا برای پخش کردن کنسول در نقاط خاص دنیاست و اینکه معمولا کشورهای مختلف قوانین و استاندارد های خاص خود را دارند؛ این موضوع به خوبی نشان می‌دهد که تمامی کنسول‌های تولید شده چه در سخت افزار و چه در نرم‌افزار باهم یکی هستند و کوچک‌ترین تفاوتی باهم ندارند.یکی از این تفاوت‌ها که تنها در کنسول PS4 وجود داشت برعکس بودن دکمه‌ی دایره و ضربدر بود که تنها در ریجن ژاپن دیده می‌شد. خوشبختانه دیگر از این تفاوت در ریجن ژاپن و سایر ریجن‌ها خبری نیست و کنسول PS5 به صورت یک پارچه، چه در نرم افزار و چه در سخت افزار، عرضه می‌شود. شاید تنها تفاوتی که در ریجن‌های مختلف کنسول وجود دارد به قسمت بیرونی بخش ‌آن یعنی بسته‌بندی مربوط می‌شود. بسته بندی ریجن‌ ژاپن شامل جعبه‌ یک تیکه و کلفت می‌باشد ولی در بسته‌بندی سایر ریجن‌ها از دو جعبه استفاده شده که جعبه بیرونی نازکتر طراحی شده. توجه داشته باشید که تفاوت ریجن چه در کنسول PS5 و چه در بازی‌ها هیچ مشکلی ایجاد نمی‌کند و اگر ریجن‌ها بازی‌ها باهم یکی نباشد بازی بدون هیچ اشکالی اجرا خواهد شد.

تفاوت کد‌ها در کجاست؟

در کنسول PS5 برای شناسایی موقعیت جغرافیایی از کدهای خاصی استفاده می‌شود. این کدها هیچ ارزش خاصی ندارند و هیچ کدی بر کد دیگر برتری ندارد. شما می‌توانید با مشاهده‌ی جدول بالا طریقه کدگذاری برای منطقه های مختلف رو ببینید.

کد‌ها به این صورت خوانده می‌شوند: CFI-10XX که به‌ جای XX یک عدد دو رقمی قرار می‌گیرد برای مثال می‌تواند 00 باشد که نماد ژاپن است، 15 باشد که نماد آمریکا و 16 باشد که نماد خاورمیانه و اروپاست. همچنین در انتهای کد حرف A یا B وجود دارد که A نشان دهنده‌ی کنسول استاندارد و B نشان دهده‌ی کنسول دیجیتال است که با توجه به خرید شما می‌تواند متفاوت باشد. کنسول‌هایی که در ایران به دست ما می‌رسند معمولا CFI-1016A است که نشان دهنده‌ی بخش خاورمیانه و نسخه استاندار است. اگر کنسول شما کد ژاپن، آمریکا و یا هر کد دیگری که در جدول بالا آمده را دارد هیچ مشکلی برای شما پیش نخواهد آمد، در نهایت کدهای مختلف و تفاوت ریجن های PS5 هیچ تاثیری در اجرای بازی‌ها و کیفیت ساخت کنسول ندارد و همچنین مانعی برای اجرای بازی‌های شما نمی‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا